tisdag 12 juli 2011

Alcro Bestå

Färgen på fasaden på huset har börjat släppa... Alcro Bestå med 15 års GARANTI! Färgen rekommenderad från Colorama i Borlänge. Påstruken exakt efter deras rekommendationer. Eftersom huset var nytt för tre år sedan låg det heller ingen gammal färg under. Alltså påmålad på nytt trävitt... En "kunnig" från butiken i stan var här och tittade på det och skulle återkomma efter samrådan med Alcro. Så långt bra.
Återkommer igår och har en mängd ursäkter om att vi får skylla oss själva för att vi inte har gjort enligt rekommendationer (bull-shit!!!)... som att man måste borsta fasaden med stålborste innan påstrykning (jag har fortfarande ärr på delar av handen efter att ha skrapar fasaden tills jag blödde). Har stålborsten kvar som bevis med min blodgrupp och DNA på!!! En annan ursäkt är att man inte kan använda färgen på en sådan här typ av träfasad (???). Öh, en helt vanlig träfasad är vad det är. Till vad menar de att man ska använda färgen annars?
Ska bli intressant och se var detta slutar... Just nu är Allmänna Reklamationsnämnden, Colorama Borlänge, Alcro, Dalarnas Försäkringsbolag, Fiskarhedenvillan och en företagsadvokat inblandade... Fortsättning följer...
Karmisar Becca

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har just målat om huset med Bestå täckfärg. Innan dess har jag skrapat bort all gammal lös färg, oljat och grundat. Så långt allt väl men när jag skulle stryka på täckfärgen så bildades bubblor över hela fasaden. Färgen släppte alltså. En anställd på Colorama var hemma och tittade på huset. Han sade att jag gjort ett föredömligt grundarbete men att den gamla färgen orsakade att det blev bubblor. Ändå är den gamla färgen också en alkydfärg och borde fungera ihop med Bestå. Jag har inte målat i solsken eller på solvarma ytor. Nu står jag där och skrapar bort den nya täckfärgen. //Anders

Hovgårdsgudinnan sa...

Tråkigt Anders! Hoppas det har blivit fint nu... Vi har advokat inkopplad i vårt fall och en fasadtvist med vår husleverantör (Alcro hävdar att deras fasad inte går att måla)... Vi får se vart det lider...:)
/Rebecca

Maria sa...

Vad tråkigt med färgen. Vi bor i ett nytt hus som vi målat med Bestå. Det mesta på vårat hus var grundmålat, det som inte var grundmålat målade vi med Alcros grundfärg innan vi målade med slutfärgen..Än så länge sitter det som berget. En dag Efter att sambon målat färdigt tvättade han penseln och strök ur det sista av vad han trodde enbart var vatten på asfalten. När han gjorde stryket såg han att det kom med en del färg också, trots att penseln var tvättad. Den färgen sitter fortfarande efter 1 1/2 år kvar på asfalten trots "trafiken" till och från huset.... Inte särskillt snyggt, men men. Så färgen i sig kan jag inte klaga på, däremot är jag lite besviken på att de inte gjorde oss uppmärksamma på att det behövdes en annan typ av alcros färger om man tex målar räcken, vindskydd osv På farsturäcket kan det ibland bli ljusare fläckar när det regnat, så fort det torkat försvinner fläckarna. Har ännu inte sett att det gjort någon påverkan men, hade vi vetat det hade vi givetvis köpt "rätt" färg dit så vi sluppit fläckarna...

Hoppas verkligen att det löser sig för er.. Måla hus är både kostsamt och drygt!